Sabtu, 08 Oktober 2011

tips Merawat Sepatu Kulit

Tips sederhana di bawah ini mungkin akan membuat kasut anda akan bertahan lebih lama dan terjaga keindahannya:
Kasut pun berhak mendapatkan rawatan secara "manusiawi". Belum lagi kerana pola pakai anda yang "memaksa" kasut jadi tidak enak dipandang lagi kerana dekil. Kadang malah kerana begitu cintanya anda dengan si kasut ini, hanya dalam hitungan bulan menjadi rosak atau jebol. Belum lagi kasut yang sehari-hari anda pakai itu mengeluarkan aroma tidak sedap.
Jika kasut anda diperbuat dari bahan kulit, simpanlah sepatu di tempat yang kering dan tidak lembab, dan hindari menjemur sepatu di bawah terik matahari langsung. Angin-anginkan saja agar sepatu tidak lembab dan berjamur. Jangan mengelap kasut kulit dengan menggunakan air! gunakan bahan lembut untuk mengelapnya.
Untuk kasut dari bahan suede sebenarnya hampir sama dengan bahan kulit tapi sepatu dari bahan ini dapt dibersihkan dengan cara menyikat akan tetapi memakai sikat khusus yang lembut atau juga dengan pembersih semprot khusus untuk bahan suede, misalnya leather cleaner buatan cololite. Setelah dibersihkan cukup diangin-anginkan saja dan biarkan kasut dalam masa beberapa minit agar benar2 kering dan boleh di simpan di tempat kasut yang diberi gel silica, tetapi gel ini harus di ganti dengan yang baru setiap 2 minggu sekali.
Khusus untuk kasut berwarna putih, boleh di lap dengan menggunakan ubat gigi putih hingga merata agar kulit sepatu tidak pecah-pecah dan lebih awet.
Gunakan ganjalan dalam kasut untuk menjaga bentuk, anda dapt membelinya di took kasut atau di supermarket, kalau tidak punya anda boleh saja menggunakan potongan kertas Koran yang sudah anda bentuk sesuai dengan bentuk muka kasut.
Untuk mengelakkan supaya kasut tidak berbau, jangan memakai kasut dengan keadaan kaki yang sedang basah, hal ini boleh menyebabkan bakteria berkembang dan akhirnya kasut anda menjadi berbau tidak sedap.
Bagi anda yang mempunyai masalah kaki yang selalu berpeluh, sebaiknya bersihkan dan keringkan kaki anda sebelum menggunakan kasut.
Untuk pertahan ganda, gunakan ubat khusus berupa semburan pewangi atau foot spray pada bahagian dalam kasut, setelah itu jangan langsung di pakai, akan angin-angikan agar kering. Addapula bahan pelindung seperti protector buatan Desco dan juga yang lain, bahan ini sekaligus melindungi kasut agar kalis air. Jika ada tutup bahagian plastik (sol misalnya). Ada juga bahan paraffin / wax khuusus kasut untuk menutup bahagian jahitan antara badan kasut dengan sol supaya tidak bocor.
Kalau bahagian kasut ada yang lepas, rekat kembali dengan lem super atau aica aibon. Hal yang lebih baikdilakukan oleh pembuat sepatunya karena kadang pembuat sepatu tidak memakai lem perekat yang sama begitu juga mutunya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Silakan isi komentar Anda dengan bebas